Språk :       

Hjälp för e-medborgarkonto

Fråga: Hur skapar jag ett e-medborgarkonto?
Svar: För att kunna logga in med e-medborgarkonto i kommunens e-tjänster krävs det att du har en mobiltelefon eller YubiKey eller annan utrustning som din kommun beslutat använda, att du är folkbokförd i Sverige samt innehar en fungerande e-postadress.

Gör så här:
1. Välj att logga in med metoden ”E-medborgarkonto” i kommunens e-tjänster.
2. Du kommer nu till e-medborgarkonto som är den tjänst kommunen valt för att ge ut konton.
3. Välj ”Skapa konto” och följ instruktionerna. Lösenordet väljer du själv i detta steg.
Observera att innan du kan använda e-medborgarkontot måste du först få din PUK-kod som skickas till din folkbokföringsadress efter att du skapat kontot. PUK-koden som ska användas för att bekräfta vem som ansökt om kontot.

Fråga: Hur loggar jag in med e-medborgarkonto?
Svar:Innan du loggar in behöver du ha skapat ett e-medborgarkonto enligt ovanstående fråga och svar. Som andra faktor kan olika metoder användas såsom mobil, YubiKey etc. Din kommun väljer vilken andra faktor som skall användas.

Gör så här:
1. Välj att logga in med metoden ”E-medborgarkonto” i kommunens e-tjänster.
2. Ange ditt personnummer eller e-postadress plus lösenordet.
3. Använd därefter din mobil eller YubiKey eller annan utrustning som andra faktor. Din kommun har bestämt vad som skall användas.

Fråga: Jag har glömt mitt lösenord. Vad gör jag nu?
Svar: Klicka på länken ”Glömt ditt lösenord?” på sidan där du loggar in med e-medborgarkontot. Du kommer nu att kunna återställa lösernodet med hjälp av den andra faktor som du angav när du ansökte om kontot.

Fråga: Jag har bytt mobiltelefonnummer, hur gör jag för att koppla det nya numret till mitt e-medborgarkonto?
Svar:Gör så här:

1. Klicka på fliken ”Inställningar” på sidan där du loggar in med e-medborgarkontot.
2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord
3. Följ instruktionerna
Återställning kan ske med PUK-kod eller den mobiltelefon som redan finns registrerad på ditt e-medborgarkonto.

Fråga: Vad är ett e-medborgarkonto?
Svar: Ett konto för inloggning. När kontot är aktiverat går det att återanvända för inloggning till alla tjänster som har stöd för e-medborgarkonto.

Fråga: Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp?
Svar:Ring Svensk e-identitets support på 018-481 19 00 (välj 1 i talsvaret) eller e-posta till support@e-medborgarkonto.se